الدرس التانى فى html

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الدرس التانى فى html

شكرا جدا على القب وارجو ان اكون على قدره اشكركم جدا
    سلام عليكم هنبداء دلواتى فى الغه الهى الاساس فى عالم الويب والدروس كلها عليها خد بالك كويس اى لغه من لغات تصميم المواقع قائمه على الhtml فهى الاساس فى عالم الويب .
    فى الاول هنتكلم شويه عن html
    أولاً : ماهي الـ HTML ؟
    ال HyperText Markup ، أي لغة الترميز النصية هى ابسط لغه واسهل لغه وليست معقده كلغات البرمجه مثل ال c++ ولا تحتاج على معرفه مسبقه باى لغه ولن تحتاج الى نوع من الفهم والتركيز .
    -HTML تستخدم لعملية عرض النصوص أو الصور أو بالأحرى المحتوى وترتيبه ونقله عبر صفحات الشبكة إلى المستخدم.
    منشئ الـ html هوTim Berners-Lee، طبعاًً بدأت الـ html كمجموعة أدوات لحل مشاكل التواصل بين Tim Berners-Lee وزملائه ، حتى تطورت وارتبطت بشبكة الآنترنت العالمية كما نراها الآن :).
    دلواتى كنت عاوز اكلمكو عن اصدارات ال htmlولكن لا اجد فيها شى للتعليم ممكن ابقى اكتب موضوع بعد كده عن النسخ الكتير منها دلواتى هنتدخل على التعلم

مشكورررررررررررررررررررررر
    مع تحياتى
    م/محمدحلمى
    01064057828

قرية نجع مركب على الفيس بوك

01117045007

اساسيات الhtml
      صفحه الhtml ليها اوسمه اساسيه هى الاساس فى تكوين الصفحه ولازم نعرف ان الوسم مزدوج بمعنى ان فى وسم بدايه ووسام نهايه زى
      كود:
      <html>
      وده وسم بدايه اى صفحه نت
      كود:
      </html>
      وده وساهم النهايه بيكون الاختلاف بسيط الذى .
      خد بالك لو نسيت تكتب اى واحد من الاتنين البدايه او النهايه فى اى مرحله فى التصميم المتصفح مش هيتعرف على الجزئيه النتى كتبها والوسم معمول علشان يقوم بعمل معين مش هيعرفه .

نيجى بقى نشوف الصفحه العديه البسيطه بتكون من ايه بالظبط شوف الكود النا هكتبه ده كود صفحه بسيطه.

<HTML>
      <HEAD>
      <TITLE>
      بيتكتب هنا العنوان البيظهر فى اعلى اليسار الصفحه فى الشريط الازرق
      < /TITLE>
      < /HEAD>

<BODY>
      هنا المحتوى بتاع الصفحه
      < /BODY>
      < /HTML>
      هنجرب نطبق سوى .

افتح برنامج notepad زى ما قولنا فى الاول

وكتب الكود الكتبنه فى الاول وغير فيه زى منت عاوز

بعد كده تعمل save as وتظبط الاعدادت كالاتى:

وتحفظه فى الماكن النت عاوزه زبعد ما تخلص روح على الماكن النت حفظت فيه هتلقها بالشكل ده

افتح الصفحه وترى اول صفحه توم ببناء مبروك عليك المره الجايه ان شاء الله هناخد بعض الاعدادت فى الصفحه ارجو الياقبل مشكله انا موجود

عمل رائع بشمهندس محمد ومنور المنتدي وننتظر الجديد منك ياعملاق التصميم

المشاركة الأصلية بواسطة التــــــــــركي مشاهدة المشاركة
          عمل رائع بشمهندس محمد ومنور المنتدي وننتظر الجديد منك ياعملاق التصميم
          شكرا جدا حبيبى وشكرا لك استاذى سنترال

يعمل...
            X