صور من قنوات الجزيرة الرياضية على رسيفر sky xpress v4 وعيوب ومميزات الجهاز.

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• صور من قنوات الجزيرة الرياضية على رسيفر sky xpress v4 وعيوب ومميزات الجهاز.

صور بعض من قنوات الجزيرة الرياضية الاتش دى و العادية لمن يرغب فى شراء الجهاز و قلقان من جودة الصورة :

اولا: القنوات فائقة الجودة :

ثانيا : القنوات متوسطة الجودة :

فى حاجة مهمة لازم تعرفوها :
    الصور السابقة هى جودة الصورة الاتش دى و و المتوسطة لكن فى التسجيل والعرض على الكمبيوتر انا لاحظت حاجة وهى ان القنوات المشفرة متوسطةالجودة بتشتغل تمام على الكمبيوتر لكن القنوات الاتش دى ايضا تعمل (لكن) لازم تشغلها بكودك لانها بتظهر على شكل ملف text وليس شكل فيديو فلازم تدوس كليك يمين على الملف و تختار اى كودك علشان تشتغل ويستحسن media player classic او vlc , وهذا شكل الملف :

فى الكلام اللى فات مفيش مشاكل لكن المشكلة بتبدا عند عرض الفيديو الاتش دى , ما يحدث هو ان الفيديو (الاتش دى ) بيقطع كل 3 ثوانى مع انى لما بسجل من القناة لا يحدث اى تقطيع , وعند عرض الفيديو المسجل على (جهاز الرسيفر ) او (الكمبيوتر )يحدث تقطيع ولكن انا جربت اسجل من قناة اتش دى مفتوحة و (حدث نفس التقطيع) فهذا يعنى ان المشكلة ليست من السيرفر المجانى او من الكمبيوتر وهذة صور بها شكل التقطيع :

الجهاز ممتاز وشكل القوائم بيسط و سهل لكن انا لاحظت بطء فى الانتقال لقائمة القنوات عندما تكون القناة كاملة على الشاشة و عند حذف القنوات يقوم بحذف قناة واحدة يعنى مينفعش احدد القنوات كلها و احذفها مرة واحدة .

انا عاوز حل لمشكلة الفيديو الاتش دى المسجل اللى بيقطع عند العرض على الكمبيوتر او الرسيفر

اتمنى ان يكون الموضوع عجبكم و استفادتم منه .

شكرا وبارك الله فيك

لا شكر على واجب استاذ زيدان لكن هل يوجد حل لمشكلة الفيديو الاتش دى المسجل اللى بيقطع عند العرض على الكمبيوتر او الرسيفر ؟

السلام عليكماخوتى الكرام انا كان عندى نفس المشكله والحمد لله ربنا بعتلى واحد حلها لى وهى انك لما تيجى تسجل من الرسيفر تسجل على فلاشه 4 جيجا وتكون نوع جيد وتعملها فورمات لان الفلاشات الاعلى لازم الصوره تقطع معاك جرب وقولى وربنا يوفقك

يعمل...
        X